Motorn är en en originalmotor Yanmar YSE8G. Den är monterad under förpiken, vilket ger fenomenal åtkomlighet. Dessutom får man ett ganska tungt förskepp, vilket i sin tur ger lugnare gång och lite bättre seglingsprestanda.
Den tvåbladiga foldingpropellern (GORI Marine) sitter på en rak axel. Det är en okomplicerad konstruktion som gör att man slipper problem med drev och bälg.
Motorn är sjövattenkyld, och båten har haft Mälaren som hemmahamn i hela sitt liv. 2002 fick motorn en rejäl genomgång, inklusive byte av topplockspackning, kolvringar och diverse packningar.
Bränsletanken sitter i sittbrunnssargens BB-sida, väl skyddad och ur vägen för det mesta. Men ändå lätt åtkomlig. Tanken rymmer ca 25 liter och motorn går i något så när lugnt vatten cirka 7 NM per liter diesel.
Vi har bytt bränslepump (2008), startmotor (2008) och kablage till startbatteriet (2009). Generatorn har demonterats, blivit rengjord och testad på en generatorverkstad (2009).
Startlås och kontrollampor är monterade längst bak i sittbrunnen. Gasreglage och backslag är monterade inuti en stuv på SB-sidan. På det viset är de ur vägen, så att man inte stöter till dem eller trasslar in tampar i dem.
Oljebyte i motor och backslag har genomförts enligt handboken. Startvev och sådant finns naturligtvis.