Elsystemet är 12 V och bygger på två kretsar som skiljs åt med ett relä. Reläet tillåter att startmotorn tar kraft från båda kretsarna, men startbatteriet kan inte lämna kraft till förbrukningskretsen. Dvs det ska alltid finnas gott om kraft i startbatteriet.
Startbatteriet är på 70 Ah och är helt dedikerat till startmotorn. Batteriets ålder är oklar. Vilospänningen indikerar att det är ganska gammalt, men det har fungerat utan anmärkning sedan vi köpte båten. Vi har bytt ut en del kablage och kopplingar för att bygga bort strömtjuvar
Förbrukningsbatteriet är på 120 Ah och driver beslysning, kylbox, VHF, mm. Batteriet installerades 2005 och systemet fungerar väl. Vi har bytt ut delar av kablaget för att få rätt dimension, typ och kopplingar.
Laddning under färd sker dels genom motorns generator, som är nytestad och levererar bra spänning, dels genom en solcell (ny 2009), som är monterad på akterpulpit. Solcellens maximala effekt är 50W. Detta innebär att laddningen fn är överdimensionerad. Det finns alltså gott om utrymme att ta ut mer effekt för belysning och apparatur.
I hamn och på vintern laddas batterierna med en elektronisk laddare, Quick SBC 100 Adv Plus (ny 2009).